Jesteś miłośnikiem historii lub sztuki szukającym fascynujących doznań? Nie szukaj dalej niż nadchodząca wystawa w Muzeum Miasta w Acquapendente. W sobotę, 24 czerwca 2023 roku, o godzinie 17:00, drzwi zostaną otwarte, by ujawnić wystawę „Il ’600, Wybuch Kolorów”, wyjątkową ekspozycję 80 starożytnych ceramik odkrytych w podziemnych głębinach Aquesiano.
Wystawa jest organizowana przez stowarzyszenie ArcheoAcquapendente, przy wsparciu Gminy oraz Muzeum Miejskiego i Diecezjalnego Miasta, we współpracy z Nadzorem Archeologii, Sztuk Pięknych i Krajobrazu dla prowincji Viterbo i Południowej Etrurii, a jej celem jest przeniesienie odwiedzających w czasie.
Wejdź w chronologiczną układ wystawy i zobacz ewolucję ceramiki. Od monochromatycznych i dwukolorowych stylów z XIV i XV wieku, aż po XVI i XVII wiek, gdzie czeka na ciebie zapierająca dech w piersiach paleta kolorów i motywów dekoracyjnych. Najstarsze eksponaty, znane jako „biscuit”, są pozbawione koloru, prezentując naturalny odcień wypalonej gliny.
Giuseppe Ciacci, prezes ArcheoAcquapendente, wyjaśnia: „Prezentowane ceramiki biscuit pochodzą z XIV i XV wieku i zostały odkryte w podziemnych sklepieniach klasztoru Sant’Agostino w 1995 roku. Technika produkcji polega na dwóch wypaleniach w piecu w temperaturze około 950 stopni Celsjusza. Pierwsze wypalenie tworzy wspomniany biscuit, a drugie ożywia intensywne kolory. W XIV wieku stosowano biel, zieleń i brąz—tlenki metali malowane na biscuit, które łączą się i pokrywają przedmioty szkliwem podczas drugiego wypalenia. Białe cyny, brązy manganowe i zielony miedziowy to charakterystyczne barwy dekoracji w całym XIV wieku i później.”
W połowie XV wieku pojawiły się żółte i niebieskie pigmenty, pochodzące odpowiednio z tlenku antymonu i tlenku kobaltu. Niebieski, w szczególności, charakteryzował styl zaffera i styl surowy. „Wchodząc w renesans,” kontynuuje Ciacci, „podstawowe kolory—biały, brązowy, zielony, niebieski i żółty—tworzą paletę malarską, dając inspirację do codziennego wyrażenia artystycznego. Wystawa prezentuje również ceramikę monochromatyczną w stylu kompendium, czarne i turkusowe bronzy z połowy XVI wieku. Pod koniec XVI wieku następuje wybuch kolorów, co stanowi szczytowy okres produkcji ceramiki w Acquapendente. Lokalne techniki produkcji dawno zastąpiły szkliwo cyny cienką warstwą białego slipu nakładaną podczas pierwszego wypalenia, co uczyniło produkcję tańszą i bardziej konkurencyjną.”
Żółty, pomarańczowy, ochra, czarny, brązowy, błękit nieba, turkusowy, niebieski i zielony, a także unikalne motywy, przyczyniły się do sukcesu garncarzy z Acquapendente aż do połowy XVII wieku. Kombinacje brązu, ochry, pomarańczu i żółci stały się ikoniczne, natychmiast rozpoznawalne jako ceramika z Acquapendente w całych Włoszech. Pod koniec XVII wieku cykl malarski powrócił do dwukolorowego schematu białego i niebieskiego, z wyraźnym spadkiem kombinacji i dekoracji.
Alessandra Terrosi, burmistrz Acquapendente, wyraża swoje entuzjastyczne poparcie, mówiąc: „Kontynuujemy promowanie i celebrowanie tradycji ceramicznej Acquapendente, która została oficjalnie uznana, dzięki włączeniu naszej gminy do krajowej sieci Włoskiej Stowarzyszenia Miast Ceramicznych. Składam podziękowania ArcheoAcquapendente, stowarzyszeniu na czołowej pozycji w promowaniu historii i kultury naszego regionu. Wystawa to także okazja do odkrywania i poznania skarbów zachowanych w Muzeum Miasta.”
Wystawa „Il ’600, Wybuch Kolorów” będzie dostępna dla zwiedzających do 31 grudnia 2023 roku w Muzeum Miasta. Zapraszamy w piątki, soboty i niedziele, w godzinach od 10:00 do 13:00 oraz od 15:00 do 19:00, by zanurzyć się w bogate dziedzictwo ceramiki artystycznej Acquapendente.
Źródło: museodellacitta.eu
#AcquapendenteCeramics #Il600Exhibition #AncientCeramics #RenaissanceArt #MuseumOfTheCity