Moda w żałobie: Roberto Cavalli zmarł w Florencji w wieku 83 lat

O J
4 Min Read

Świat mody pogrążył się w żałobie po śmierci Roberto Cavalliego, znanego włoskiego projektanta mody i przedsiębiorcy, który zmarł w Florencji w wieku 83 lat. Cavalli, założyciel swojej eponimicznej marki, pozostawia po sobie dziedzictwo, które obejmuje dekady pracy, sześć dzieci oraz 38-letniego partnera. Wraz z rozprzestrzenianiem się wieści o jego odejściu, pojawiają się szczegóły na temat życia i wkładu tej ikony mody.

Cavalli, rodowity Florentczyk, urodzony 15 listopada 1940 roku, od dłuższego czasu zmagał się z chorobą, a w ostatnich dniach jego stan zdrowia znacznie się pogorszył. Jego rodzina powiadomiła bliskich przyjaciół i znajomych o jego śmierci. Znany z artystycznego zacięcia i przekonania, że każdy może odkryć w sobie artystę, Cavalli zaprezentował swoją pierwszą kolekcję modową w 1970 roku, co zapoczątkowało jego legendarną karierę.

W ostatnich chwilach życia Cavalli towarzyszyła jego partnerka z 15-letniego związku, Sandra Bergman Nilsson, z którą, niespełna rok temu, powitali na świecie ich szóstego potomka.

Dom mody Roberto Cavalli wydał oświadczenie, wyrażając żal z powodu utraty swojego założyciela: „Z głębokim żalem i smutkiem Maison Roberto Cavalli ogłasza śmierć swojego założyciela. Z pokornych florentyńskich korzeni, pan Cavalli stał się nazwiskiem rozpoznawalnym na całym świecie, kochanym i szanowanym przez wszystkich. Był naturalnym artystą, który wierzył, że każdy może odkryć artystę w sobie. Dziedzictwo Roberto Cavalliego będzie żyć poprzez jego sztukę, kreatywność, miłość do natury, zwierząt i przez jego ukochaną rodzinę.”

Podróż Cavalliego od sztuki do mody rozpoczęła się w Florencji, gdzie dużą rolę odegrał jego dziadek, Giuseppe Rossi, malarz związany z awangardowym nurtem Macchiaioli. Po ukończeniu Akademii Sztuk Pięknych w rodzinnym mieście, Cavalli początkowo koncentrował się na tekstyliach, przenosząc swoje malarskie techniki na skórę. Drukowane wzory, aplikacje, kolory i materiały stały się charakterystycznymi cechami jego marki, która zdobyła międzynarodowe uznanie.

Wczesna kariera Cavalliego to debiut na Salon du Prêt-à-Porter w Paryżu, a potem furorą na Palazzo Pitti i Milan Collections w 1972 roku. Jednak to lata 90. i 2000. zapewniły mu sukces, charakteryzujący się kultowymi zwierzęcymi wzorami, postarzanym dżinsem i piaskowaną skórą.

Ewolucja marki Roberto Cavalli nabrała tempa wraz z powstaniem Just Cavalli i RC Menswear w 1998 roku oraz otwarciem pierwszej butikowo-kawiarni we Florencji w 2002 roku. Współprace z H&M oraz wprowadzenie kolekcji Angels & Devils dodatkowo umocniły pozycję marki na globalnej scenie.

Za sukcesem Cavalliego stała również jego prawa ręka, była żona Eva Maria Düringer, była Miss Austrii i dyrektorka kreatywna marek Cavalli. Ich współpraca miała kluczowe znaczenie, prowadząc do sprzedaży marki po raz pierwszy w 2015 roku, a następnie jej przejęcia przez miliardera z Dubaju w 2019 roku.

W ostatnich latach markę prowadziła seria projektantów, a obecnie jej dziedzictwo kontynuuje Fausto Puglisi, który dąży do powrotu do korzeni marki, celebrując przeszłość Cavalliego, związaną z silnymi, zmysłowymi mężczyznami i erotycznymi, półnagimi kobietami, przy jednoczesnym zachowaniu rockowego ducha w dżinsie i skórze, które stały się znakiem rozpoznawczym marki.

Duch Roberto Cavalliego żyje nie tylko w firmie, którą założył, ale także w kunszcie i interpretacji materiałów, pokazujących głębokie zrozumienie zarówno mody, jak i sztuki, które teraz uznawane są za nierozłączne. Świat mody pogrążył się w żałobie po jego śmierci, ale wpływ i dziedzictwo Cavalliego będą nadal inspirować kolejne pokolenia.

Share This Article
Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *